fbpx

Od listopada 2020 roku, aby odwiedzić urząd skarbowy należy dokonać wcześniejszej rezerwacji. Wcześniej usługa rezerwacji była dostępna jedynie pilotażowo w wybranych urzędach skarbowych od 1 czerwca 2020 roku.

Jest to oczywiście spowodowane koronawirusem. Rezerwacja wizyt ma na celu ograniczenie liczby osób obecnych w urzędach w tym samym czasie. Ma to także stanowić ułatwienie dla petentów, którzy nie będą musieli stać w długich kolejkach.

Jak umówić wizytę?

Wizytę w urzędzie skarbowym można umówić na trzy sposoby:

  • przez serwis internetowy,
  • telefonicznie pod numerem podanym na stronie urzędu,
  • osobiście w punkcie umawiania wizyt zlokalizowanym w urzędzie.
Rezerwacja przez internet

Rezerwacji można dokonać na stronach: https://www.podatki.gov.pl i https://wizyta.podatki.gov.pl. Linki do elektronicznej rezerwacji wizyty dostępne są także na stronach urzędów skarbowych oraz izb administracji skarbowej.

W pierwszej kolejności należy wybrać właściwy urząd skarbowy, a następnie sprawę, którą chce się załatwić. Dostępne są następujące rodzaje spraw:

  • zaświadczenia – dotyczy zaświadczeń wydawanych przez urzędy skarbowe:
    • o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości,
    • do zagranicznego organu podatkowego,
    • o dochodach,
    • certyfikat rezydencji (zaświadczenie o miejscu zamieszkania/ siedziby do celów podatkowych),
    • o pomocy de minimis (pomoc publiczna udzielana małym i średnim przedsiębiorcom),
    • o podatku należnym,
    • w zakresie podatku od spadków i darowizn,
    • w zakresie akcyzy,
    • pozostałych zaświadczeń,
  • profil zaufany:
    • potwierdzenie profilu zaufanego,
    • unieważnienie profilu zaufanego,
  • podatki majątkowe:
    • spadki,
    • darowizny,
    • umowy kupna/sprzedaży,
    • umowy pożyczki,
    • pozostałe sprawy dotyczące podatków majątkowych,
  • deklaracje i zeznania podatkowe obejmujące podatek:
    • dochodowy PIT,
    • VAT,
    • dochodowy CIT,
    • zryczałtowany – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – PIT-28,
    • w formie karty podatkowej,
    • zryczałtowany od osób duchownych,
    • od działów specjalnych produkcji rolnej,
  • rejestracja podatkowa
    • rejestracja VAT/VAT-UE
    • pełnomocnictwa,
    • rachunki bankowe,
    • pozostałe sprawy dotyczące rejestracji podatkowej,
  • akcyza:
    • rejestracja AKC (prowadzenie działalności w zakresie wyrobów akcyzowych),
    • deklaracje (w tym nabycia samochodu osobowego w innym państwie UE),
    • rejestracja pieca olejowego,
    • pozostałe sprawy akcyzowe,
  • postępowania i czynności sprawdzające:
    • czynności sprawdzające,
    • kontrola podatkowa,
    • postępowanie podatkowe,
    • egzekucja administracyjna,
    • sprawy karne skarbowe,
  • ulgi w spłacie zobowiązań:
    • odroczenie terminu płatności zobowiązania lub rozłożenie na raty,
    • umorzenie zaległości podatkowej,
  • inne usługi:
    • rachunkowość,
    • kasy rejestrujące,
    • upomnienia dot. zapłaty podatku,
    • inne sprawy niewymienione w katalogu.

W kolejnym kroku należy wybrać jedną z dat przypadających w ciągu 14 najbliższych dni. Trzeba także wybrać jedną z jeszcze dostępnych godzin.

W dalszej kolejności trzeba podać dane takie jak: imię, nazwisko, telefon, email (opcjonalnie), PESEL bądź NIP.

Co po rezerwacji?

Po właściwym przesłaniu formularza zgłoszeniowego urząd skarbowy prześle wiadomość potwierdzającą rezerwację wizyty, w którym wskazane jest konkretne stanowisko/pokój.

Dodatkowo pracownicy urzędu skarbowego mogą także (ale nie muszą):

  • dokonać weryfikacji zasadności zajęcia kilku terminów,
  • zweryfikować dane podane przez użytkownika w aplikacji (uzupełnić lub zmienić w uzgodnieniu z użytkownikiem),dzwoniąc na podany numer telefonu kontaktowego. Przy czym trzykrotna nieudana próba połączenia z użytkownikiem stanowi podstawę do odrzucenia zgłoszenia i zwolnienia terminu wizyty.

Zgodnie z regulaminem usługi na umówionej wizycie obsłużona będzie tylko osoba podana w zgłoszeniu lub osoba posiadająca pełnomocnictwo/upoważnienie do występowania w imieniu umówionej osoby. Nie są akceptowane zamiany terminów wizyty z inną osobą/podmiotem, czy odstępowanie terminu umówionej wizyty innej osobie/podmiotowi.

Z umówionej wizyty można zrezygnować dzwoniąc na numer wskazany na stronie urzędu skarbowego, dzięki temu zwolniony termin wizyty może zostać wykorzystany przez inną osobę.

Po odbytej wizycie należy się spodziewać ankiety z badaniem satysfakcji przesłanej z maila Rezerwacja.wizyty.opinia@mf.gov.pl.

Co można zrobić bez rezerwacji wizyty?

Na obecną chwilę bez uprzedniej rezerwacji wizyty w urzędzie skarbowym można wyłącznie:

  • złożyć dokumenty w urnie wystawionej w urzędzie (bez potwierdzenia odbioru), lub
  • w punkcie podawczym (z potwierdzeniem odbioru na kopii).
Godziny pracy urzędów

Godziny w jakich pracuje Twój urząd skarbowy znajdziesz na jego stronie w zakładce kontakt.

Jeśli chodzi o urząd skarbowy w Suwałkach, to funkcjonuje on obecnie:

  • w poniedziałki – w godzinach 8:00 – 18:00,
  • od wtorku do piątku – w godzinach 8:00 – 15:00.

Natomiast punkt obsługi podatników w Sejnach pracuje we wtorki oraz piątki w godzinach 9:00 – 14:00.

Chcesz mieć jak najrzadziej odwiedzać urząd skarbowy – wybierz nasze biuro rachunkowe, poprowadzimy za Ciebie księgowość i rozliczenia związane z podatkami. Zapoznaj się z naszą ofertą oraz cennikiem.